Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Terminalen på Langhus er en av våre viktigste investeringer i arbeidet for å øke kapasiteten og kundeopplevelsen. Det er en viktig byggestein i vår strategi om å bli ledende på e-handel og levere raske og moderne leveringsløsninger, sier Ronny Grøtvedt, eiendomsdirektør i PostNord.
Utvidelsen betyr at anlegget vil doble kapasiteten til 250.000 pakker per dag, og et nytt sorteringssystem vil øke presisjonen og gi mer effektiv logistikk.
Den 12. mars innførte regjeringen de mest inngripende smittetiltakene for å bekjempe spredningen av koronaviruset, da skoler, barnehager og flere deler av serveringsbransjen og kulturlivet måtte stenge. Uken før Norge stengte ned, ble det første spadetaket tatt på Fugleåsen på Langhus, hvor PostNord-terminalen mer enn dobles i størrelse – fra 10.000 kvm til 22.730 kvm.
Ingen kunne forestille seg hvordan livene våre ville forandre seg over natten, eller hvordan vanene våre ville endres. Over et halvt år senere, er mange av vanene blitt den nye normalen: bedre håndhygiene, minst én meters avstand, mindre klemming og håndhilsning – og økt netthandel.
– I 2020 har vi forberedt oss godt med en økning i sorteringskapasiteten på 40 prosent og en 30 prosent utvidelse i pakkekapasiteten ved utleveringssteder, sier netthandelsekspert Victoria Rummelhoff i PostNord.
I en spørreundersøkelse gjengitt i PostNords Netthandelsbarometer for 3. kvartal, svarte 28 prosent at de ikke vil kjøpe julegaver på nett.
– Mange flere har valgt å handle julegaver på nett i år, og vi står ovenfor en spennende jule-joker. Heldigvis har vi i lang tid planlagt for pakkehåndteringen, sier Rummelhoff.
– Forventer enda større pakketopper
– I utgangspunktet var utvidelsen av Langhus-terminalen et grep for å kunne takle den stigende etterspørselen og pakketopper under Black Week og frem mot julehandelen. Nå ser vi at nordmenns handlevaner har forandret seg som følge av pandemien, og vi forventer å se enda større pakketopper i årene fremover, sier Grøtvedt.
Nå står terminalen klar, og flere avdelinger har allerede flyttet inn i de nye lokalene. Til tross for pandemien, har byggeprosessen gått som planlagt. Det har kun vært én utsettelse, på knappe to uker, og god struktur og orden på byggeplassen, har sørget for at det ikke har vært ett eneste arbeidsuhell på prosjektet.
– Stadig flere ønsker å handle mer på nett, og det er vårt ansvar å kunne levere på det økende volumet av pakker som skal transporteres fra nettbutikk til forbruker, sier Grøtvedt.
Dobbel kapasitet og mer presis levering
Den mest opplagte forandringen på Langhus er utvidelsen i antall kvadratmeter. Når terminalen nå står klar, er det den aller største PostNord-terminalen i hele Norge. På innsiden er det imidlertid flere nyvinninger – blant annet et helt nytt sorteringssystem.
Stadig flere ønsker å handle mer på nett, og det er vårt ansvar å kunne levere på det økende volumet av pakker som skal transporteres fra nettbutikk til forbruker
Ronny Grøtvedt
– Vi dobler kapasiteten sammenlignet med tidligere. Ikke bare utvider vi størrelsen på terminalen, men vi har også et nytt sorteringsanlegg, som i stedet for å sortere på postnummer sorterer på adresse. Dette gjør at sorteringen er mer finmasket enn tidligere, og resulterer i at leveransene treffer brukerne raskere og mer korrekt, forklarer Grøntvedt.
I stedet for å hente pakker på et utleveringssted, fordi ditt postnummer tilhører dette utleveringsstedet, sorteres pakkene nå basert på gateadresse. Det betyr at flere vil kunne plukke opp pakkene sine nærmere hjemmet sitt – om du ikke velger hjemlevering som fraktalternativ.
Kapasitetsutvidelsen betyr selvsagt også at nettbutikker kan forvente presise utleveringer, selv om pakkevolumet øker.
– Utvidelsen er en viktig investering for forbrukerne, men også for å sikre at nettbutikkene kan levere raskt og bli med på veksten i netthandelen, som vi ser skje i dag, sier Grøtvedt.