Endelig under samme tak
Etter en krevende fusjoneringsprosess, ser Toten Transport frem mot nye høyder i 2018.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Fusjoneringsprosessen mellom Toten Transport og Nordcarrier ble delvis påbegynt etter oppkjøpet i 2013, men ble først fullført i år. Sluttfasen har vært ledet av administrerende direktør i Toten Transport Oslo AS, Erlend Pekeberg. Han er godt fornøyd med både prosessen og framtidsutsiktene for selskapet.
– Det er ikke til å legge skjul på at det har vært en krevende prosess å gå gjennom en fusjonering, men målet har hele tiden vært å komme styrket ut av det. Etter mitt skjønn har vi nå laget oss et ordentlig sterkt fundament som vi kan bygge videre på i 2018. Det ser veldig positivt ut, smiler Pekeberg, i de nyoppussede lokalene i Jernkroken i Oslo.
Fra to til én
Frem til i sommer hadde selskapet to administrative avdelinger. En på Sofiemyr og en i Oslo. Nå har to kontoret blitt til ett Oslo-kontor, og det blir det naturlig nok flere gode synergier av, skal vi tro Pekeberg.
– Det jeg er mest tilfreds med er at vi er samlet under ett tak og fått samlokalisert kompetansen på ett sted. Vi har blitt kvitt den sub-optimaliseringen som gjerne ofte oppstår når man har to separate selskaper. Dessuten har det ikke vært direkte økonomisk lønnsomt å drive to selskaper med full administrasjon med tre mils avstand, forteller Pekeberg.
NB: Saken fortsetter under bildet.
De to terminalene er derimot beholdt som før.
– Det at hele ledelsen og drift er under samme tak, gjør at vi utnytter de to terminalene betydelig bedre enn før. Vi unngår mye parallelltrafikk, for nå styres trafikken av de samme personene, uavhengig av hvilken terminal godset er på. Det er både penger og miljø spart det, sier han tilfreds.
Trår til
Mens vi er innom kimer det til stadighet i mobilen. Det viser seg at en av bilene med et digert aggregat på vei fra Hamburg til Lunde har trøbbel. Såpeglatte telemarksveier, som ikke akkurat er noen autostradaer i utgangspunktet, gjør at bilen står fast i en kneik 700 meter fra mottakeren. Normalt er ikke den slags Pekeberg sitt virke, men sjefen trår til grunnet ferieavvikling. Han får ikke gjort så mye mer enn å ta det med sitt sedvanlig gode humør.
Selv om det til tider fortsatt er «alle mann til pumpene» hos Toten Transport, er det ganske imponerende at et norsk transportselskap har blitt så stort. Det er det ikke mange som har maktet. Toten har vært flinke til å finne nisjer hvor de er gode. Og det skal de fortsette med.
– Fokuset fremover er å vokse i kjernemarkedene stykkgods og utradisjonelt gods, både nasjonalt og internasjonalt. Vi har etter hvert blitt en transportør som er veldig dyktig på spesialfrakter. Gods som «de store i Norge» ikke ønsker å kjøre, eller som ikke passer inn i et sorteringssystem. I tillegg har vi vokst i både Tyskland og i Spania, og med Nordcarrier er vi også sterke i alle de tre baltiske landene, slår Pekeberg fast.
NB: Saken fortsetter under bildet.
Navnet er kun positivt
Apropos internasjonalt. Navnet Toten Transport, som jo på tysk betyr det det betyr, har en utelukkende positiv effekt. Og ja, det legges akkurat så mye merke til som folk gjerne tror.
– Vi opplever at vi har et usedvanlig godt rykte i Europa, og spesielt i Tyskland, der navnet åpenbart har en positivt innvirkning. Det er fengende for tyskerne, ler han.
Men det er selvsagt umulig å drive business bare på et «morsomt navn».
– Navnet er absolutt en «icebreaker» internasjonalt, men faktum er at det både i Norge og ute i Europa er svært få som forbinder Toten med noe negativt. Vi har ingen uvenner. Vi konkurrerer, men vi kriger ikke. Dessuten samarbeider vi også godt med de fleste av våre konkurrenter når det er rom for det. For her i «lille Norge» er det helt nødvendig i enkelte tilfeller. Og det er sånn vi vil ha det i fortsettelsen, smiler Pekeberg.
Toten Transport AS:
- Opprettet 16. mai 1975, opprinnelig av 13 andelseiere
- Kjøpte Nordcarrier AS 1. januar 2013
- Ved årsskiftet 2016/2017 ble Toten Transport Danmark AS opprettet
- Har i dag 165 ansatte pluss rundt 300 biler
- I 2016 omsatte selskapet for ca 850 mill. kroner