SPORING FRA TRACK NORGE:

- Vanskelig å se for seg en hverdag uten

Visste du at en sporingsenhet kan sørge for en enklere arbeidshverdag, bedre sikkerhet og reduserte kostnader?

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.


Firmaet Track Norge har siden 2013 levert løsninger som gjør det enkelt å holde oversikt på alt fra maskiner, biler til utstyr. Og flere og flere profesjonelle aktører i anlegg- og transportsektoren har oppdaget de betydelige fordelene et godt sporingssystem kan gi.

Bare spør giganten TIP Trailer Services, som med sine rundt 50 000 leasing-enheter er markedsledende i Europa. På det norske hovedkontoret i Vestby er det naturlig nok noe mindre kvantum, men med 650 enheter kreves det logistikk på høyt nivå både for å holde oversikten, men også for å sørge for at materiellet er i god stand.

– Flåtestyring på direkten

Morten Henriksen hos TIP Trailer Services i Norge (t.v.) og Harald Nordeng i Track Norge er fornøyde med avtalen.

Morten Henriksen hos TIP Trailer Services i Norge sier de hovedsakelig benytter sporingssystemene av to årsaker.

– Det ene er å holde oversikt over utstyret vi disponerer og det andre er tyverisikring. Per nå har vi sju biler som kontinuerlig er ute på serviceoppdrag. Hvis det da ringer en kunde og lurer på hvor langt unna vi er, så er det snakk om sekunder før jeg har svaret. Jeg kan også gi umiddelbar hjelp når det er akutt behov for deler. Da ser vi raskt hvem av våre folk som er nærmest og som på enklest mulig måte kan plukke med seg dette til kunden. Det er flåtestyring på direkten, sier Henriksen.

Ikke bare for «de store»

Et annet poeng knyttet til flåtestyring er at man fort kan miste oversikten over hvor alt av utstyr og verdier er.

Harald Nordeng fra Track Norge sier det er en problemstilling han kjenner igjen fra tiden i avfalls- og gjenvinningsbransjen. Der jobbet han med både transport og anleggsmaskiner i 25 år frem til 2013.

– Man trenger ikke å være veldig stor før det blir en klar fordel å få bistand med å holde oversikt over hvor utstyret ditt er. Det kan være vanskelig å holde oversikten over et titalls enheter også, sier Nordeng.

Han fortsetter:

– Før vi hadde flåtestying, brukte vi veldig mye tid på telefoner mellom kjørekontor og sjåfør. Den tiden kan absolutt brukes mer fornuftig – og det er det vi ønsker å bistå med ved produktene våre, sier Nordeng.

– Som natt og dag

Med et hundretalls enheter å holde styr på, er Kristian Bergli i ColliCare glad for oversikten fra Track Norge gir.

En som kan «skrive under på» besparelsene når det gjelder både tid og penger, er Kristian Bergli, Operation Manager for Trucking i Norge hos ColliCare. Han styrer med andre ord alt som er av innlands-trucking i Norge, nærmere bestemt 22 biler, 55 container-chassiser, 15 hengere og to sidelastere.

NB: Saken fortsetter under bildet.

Hverdagen før og etter avtalen med Track Norge kan ikke sammenlignes.– Veldig ofte må vi sette igjen chassiser rundt omkring og der kommer sporingsbiten inn for oss. Nå har vi full kontroll på hvor redskapen vår er, mens før var det papir, penn og hukommelse som gjaldt. Og det fungerer rett og slett ikke når det blir så store kvanta som vi har nå, sier Bergli.

Han savner ikke «post-it»-tiden akkurat.

 
– Vi begynte å sette på de første trackerne i 2015 og det ble en helt annen hverdag med en gang. Det var som natt og dag, sier Bergli utenfor terminalen på Skedsmo.

Slipper bomturer

De gode argumentene stopper imidlertid ikke her, ifølge ColliCare-Bergli.

Den lille tracker-boksen kan nær sagt plasseres hvor som helst, ifølge Morten Henriksen i TIP Trailer Services.

– Tidligere måtte vi innimellom sende biler rundt fordi vi trodde det stod et chassis der. Og var det ikke der, så ble selvsagt sjåførene grinete, for de får ikke gjort det de skal. Nå vet vi hvor de skal sendes og alle slipper bomturene, fortsetter han.

God logistikk og dermed flere typer besparelse er den ene siden av fordelene. Tyverisikring er den andre.

NB: Saken fortsetter under bildet.

– For oss er tyverisikring et annet viktig aspekt. Så fort boksen er koblet på strøm så kan vi finne det igjen. Da sender den signaler om sin siste posisjon, som gjør at vi kan lokalisere det. I tillegg har vi geofence-sperrer på vårt utstyr, så om et av chassisene eller hengerne våre nærmer seg grensen, så får vi melding om det. Hvis vi da vet at vi ikke har en bil i den retningen, så kan vi sørge for at den blir stoppet på grensen. Det er uendelige bruksområder, roser Bergli.

Kenneth Olsen og Sonja Tvedt i AEX Transport har full oversikt over sine biler etter at de inngikk avtale med Track Norge. I stedet for en lang rekke telefonsamtaler, holder det nå med et raskt blikk på skjermen bak.

– En revolusjon

Også hos transportfirmaet AEX i Asker er hverdagen annerledes med trackere.

– Det har rett og slett revolusjonert arbeidshverdagen min og jeg har blitt så avhengig av det at det er vanskelig å se for seg en hverdag uten, sier kjøreleder Kenneth Olsen.

NB: Saken fortsetter under bildet.

Skjermen bak ham gir full oversikt over hvor de ulike sjåførene er.

– Før måtte jeg ringe hver og én på denne listen for å sjekke hvor de var i tilfelle det kom en VIP-tur, sier han og peker. – Nå kan jeg bare snu meg rundt og se hvor de er, og gi kundene svar på sekundet. Det er helt overlegent, sier Olsen.

Både ColliCare-Bergli og Ove Midtsjø i Track Norge er glad for besparelsene systemene gir muligheter for.

Mens han hamrer løs på tastaturet og kaster noen raske blikk mot skjermene, siver det fløyelsmyk operamusikk ut av høyttalerne. 

– Noe må vi ha for å holde oss nedpå her, flirer han. – Se her! Etter to sekunder vet jeg at han som skal til Ørje er akkurat der, hvor de han skal møte er, og ganske nøyaktig når de kommer til å møtes. Uten ringe et nummer eller si et ord. Før gjorde vi alt dette mens andre kunder ringte til oss og mens vi svarte på mailer. «I ain´t got time for that shit», flirer han.

Eller som Sonja Tvedt, kollega og andre generasjon Tvedt i AEX-systemet, sier det:

– Vi har eliminert en rekke potensielle feilskjær med dette systemet, roser Tvedt.

– Systemet berget oss

Tilbake på Skedsmo forteller Kristian Bergli at investeringen hos Track Norge har vært enkel matte for ColliCare.

– For en tid siden hadde vi et chassis stående på vårt deponi nede i Oslo. Vi hadde sjekket at det stod der dagen før, men da bilen kom ned for å hente det, var det «søkk borte», sier Bergli.

Han logget seg på sporingsverktøyet og fant igjen chassiset et helt annet sted i Oslo.

– Sjåføren ga oss et containernummer som ikke tilhørte oss. Så det var rett og slett et annet firma her i Oslo som hadde tatt vårt chassis, kjørt det bort på kaia og levert inn vår tomme container på feil depot, sier han og rister på hodet.

Containeren som egentlig skulle til Baltikum, var på vei til Nederland.

– Heldigvis rakk vi å avverge det og der sparte trackeren meg for både tid og penger. Uten den hadde jeg sikkert lett ennå, smiler han.

Får hjelp når det trengs

Totalt har ColliCare nå rundt 60 trackere i Norge og 56 i Sverige. Men hvorfor akkurat fra Track Norge?

– Vi prøvde først et annet system, men fungerte ikke for oss. Det var ikke i nærheten av dette, for å si det sånn. Så da testet vi med tre, fire trackere i starten, før vi klinte til. Det har vært et riktig valg, for både systemet, servicen og oppfølgingen har vært veldig bra. Vi kan ringe når vi vil og få god hjelp av riktig person. Det er en klar fordel med en relativt liten organisasjon som Track Norge, avslutter Bergli.

Powered by Labrador CMS