Slik lykkes du med eksporten til Europa

Eksport kan oppleves som en jungel av regler, papirarbeid, myndighetskontakt, skatte- og avgiftssatser. Men for norske bedrifter som vil ta steget ut i Europa, blir det nå litt lettere.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Netthandelsvolumene eksploderer. For bare ti år siden handlet norske forbrukere lite fra andre land, konkurransen var begrenset og det gjorde ikke så mye at det tok tid før varene kom frem. I dag er utvalget av varer i prinsippet ubegrenset, vi handler fra hele verden. Med bare et par tastetrykk kan hele verden bli din kundegruppe. Dette gir enorme muligheter for norske bedrifter til å sikre seg kunder i nye markeder.

Slik sender du pakker opptil 35 kg til bedrifter og private

For norske bedrifter som vil ta steget ut på eksportmarkedet er det vikitg å tilpasse sine produkter etter forbrukerne i de ulike markedene samtidig forholde seg til ulike myndigheters reguleringer og krav. En av de grunnleggende faktorene for å lykkes, foruten å ha et godt produkt, er å sørge for lønnsom og kundevennlig transport og levering av produktene dine.

Fakta om europeisk netthandel

  • 260 millioner forbrukere i Europa handler på nettet.
  • 186 millioner av de europeiske forbrukerne handler fra utenlandske nettsteder.
  • 181 milliarder euro, så mye anslår europeiske forbrukere at de har handlet for på nettet det siste året.
  • 92 % av befolkningen i Norden i alderen 15–79 år oppgir at de handler på nettet.
  • Det forbrukerne i Europa handler mest på nettet i Europa, er klær og sko, hjemmeelektronikk og bøker.

 

Kilde: PostNords rapport E-handelen i Europa 2017, der 11 000 respondenter fra tolv europeiske land svarte på spørsmål.

– Har du en logistikkløsning som oppleves som enkel med tydelige vilkår, har du kommet langt på vei. Det må være lett å skrive ut fraktbrevet og enkelt for både avsender og mottaker å følge sendingen i sanntid. Dette gjelder hele veien fra avhenting til levering, sier Kenneth Hansen, som er ansvarlig for utlandsavdelingen i PostNord.

Gjennom et samarbeid mellom PostNord og et av de største pakkenettverkene i Europa, DPD Group, kan du fra Norge enkelt få tilgang til hjemmemarkedets logistikk som eksportør. Eksempelvis kan man spore pakkene mens de er på vei til mottakere i hele Europa. Dette muliggjøres ved at samme fraktetikett som du setter på pakka i Norge brukes hele veien til mottaker på kontinentet.

– Det er takket være dette samarbeidet at vi har tilgang til det europeiske privatmarkedet.

Trenden er tydelig: Netthandelen blir mobil. Les rapporten Netthandel i Norden 2018

Valgfrihet er et stikkord for levering også på det europeiske markedet. Privatkunder spesielt, ønsker i større grad å velge leveringsmåten sin selv. PostNord gjør det mulig for nordiske nettaktører å tilby hjemlevering til kunder på det europeiske markedet.

– Det unike med tjenestene er at de er tilpasset kundekravene i de ulike hjemmemarkedene samtidig som avsender kan styre leveringen helt til den er fremme, forteller Rikke Kyllenstjerna, Customer Experience Manager i PostNord.

 Vi er snart klare for at pakker kan sendes til et utleveringssted i nærheten av mottaker på samme måte som vi er vant til her hjemme. Kundene vil få tekstmelding eller e-post og via en lenke selv velge tidspunkt for henting. 

– En tilpasset leveringsløsning for det europeiske markedet håper vi skal hjelpe nordiske nettaktører å ta steget til nye salgsmuligheter i Europa, sier Rikke Kyllenstjerna. 

– Det unike med tjenestene er at de er tilpasset kundekravene i de ulike hjemmemarkedene samtidig som avsender kan styre leveringen helt til den er fremme, forteller Rikke Kyllenstjerna, Customer Experience Manager i PostNord.

Ekspertenes beste tips til nettaktører som ønsker å eksportere

Kenneth Hansen, ansvarlig for utlandsavdelingen i PostNord, guider oss rundt fallgruvene og gir tips om hvordan du lykkes med eksporten.

1. Skaff deg god oversikt over markedet

Vi anbefaler alltid å gjøre en markedsanalyse samt kartlegge konkurransen for produktene du ønsker å selge. Få oversikt over hvilke reguleringer som gjelder for dine produkter samt forhold som kan påvirke markedets oppfatning av produktene.

 2. Bli en racer på papirarbeid

Det er en rekke reguleringer og begrensninger forbundet med internasjonal handel. Det kan være alt fra tollavgifter, kvoter og lisenser til interne skatter og avgifter, opprinnelsesregler, utjevningstoll og miljøkrav. Ja, listen blir fort lang, og det er mye å holde styr på. Det kan være lurt å søke hjelp for å ikke trå feil. PostNord kan bistå med transport- og tollspørsmål for deg.    

 3. Søk om eksporttillatelse i god tid

Sørg for å ha Tollvesenet med deg fra starten slik at tillatelser og rutiner er på plass. Trenger du hjelp er det godt å vite at PostNord har en egen eksportavdeling som kan hjelpe deg.

4. Tilpass deg markedet

Finn ut hvilke regler som gjelder for produktene dine på markedet du har tenkt å eksportere til. Tilpass logistikken og salget til det gjeldende regel- og avgiftssystemet.

 5. Håndter returer strategisk 

God returhåndtering gir konkurransefortrinn og lønnsom handel for deg. De samme reglene for å sende en vare inn i et land gjelder også når varen returneres. Det innebærer at du må vite hva kunden din sender tilbake før du mottar returen fysisk. To gode løsninger er å ha en ”min side” hvor kunden fyller ut en returetikett eller få en logistikkaktør til å åpne pakkene. PostNord tilbyr både returtjenester og et nordisk system for håndtering av returer utenfor EU. Dette gjør det enklere for kundene våre å håndtere og holde styr på returene.

Powered by Labrador CMS