Font
Font

ANNONSE

– En perfekt beliggenhet for norske bedrifter

ANNONSØRINNHOLD FOR FREJA NORGE

native-media.svg

PRODUSERT AV

Besatt av kvalitet

ENIGE: Administrerende direktør i FREJA Norge, Kjell-Arne Eloranta (t.v) og Nordic Supply Chain Manager i B. Braun, Freddy Wilhelm Hansen, er enige om at kvalitet er pri én.

DEAL: Rfssfs

Wind farm, Windmill, Sky, Smile, Gesture, Electricity

Vi kommer straks tilbake til hvorfor en nederlandsk havneby kan sies å være i nærheten av Norge, men først: Necron Group er et eiendomsutviklingsselskap som akkurat nå har rundt 300.000 kvadratmeter under oppføring innenfor logistikksektoren.

– I løpet av de siste to årene har vi fullført et kjølelager i Ridderkerk, og vi bygger to distribusjonssentre i Hoeksche Waard og Dordrecht, som begge er strategisk plassert nær Rotterdam-havnen og den belgiske grensen, innleder Albert Jan Huisman, markedssjef i Necron Group.

Nå er det straks byggestart ved to havnenære lokasjoner ved Flevokust og Eemshaven. Ved sistnevnte, lengst nord i Nederland, fører Necron Group opp et «state of the art»-lagerbygg på 68.000 kvadratmeter. Eemshaven er en raskt voksende havneby langs den nordlige sjøruten. 

I Eemshaven i Nederland skal det reises et stort og toppmoderne lager. Beliggenheten binder Norge sammen med kontinentet.

I Eemshaven i Nederland skal det reises et stort og toppmoderne lager. Beliggenheten binder Norge sammen med kontinentet.

Kaia er nesten rett ved inngangsdøren vår. Havneavgiftene og leienivået er svært attraktive.

Albert Jan Huisman, markedssjef, Necron Group

Eemshavens geografiske beliggenhet er selvsagt svært viktig, men det er flere årsaker til at den nederlandske havnebyen vekket Necron Groups interesse. Med sitt fokus på bærekraftig utvikling og grønn omstilling ble dette et naturlig sted.

– Eemshaven utvikler seg raskt som et sted som legger til rette for energiomstillingen, sier Huisman.

Fra havnen bygges eller vedlikeholdes 18 havvindparker. En stor del av vindturbinene som er plassert på Nordsjøen, blir satt sammen her og fraktet til havs. Som et knutepunkt for offshore vindenergi, vil dette også være hjemstedet for NortH2-prosjektet, et stort produksjonsanlegg for grønt hydrogen drevet av fornybar elektrisitet.

– Dette regnes som det "grønne energiknutepunktet" i Nederland hvor en tredjedel av energibehovet i dette landet kommer fra. I tillegg er Eemshaven en viktig forsyningshavn for LNG. Alt i alt; Eemshaven er et strategisk knutepunkt for tilgang til Europa og bærekraftig energi, sier Albert Jan Huisman.

Ikke minst er den nederlandske havnebyen et ideelt logistikknutepunkt for norske bedrifter.

Langs den nordlige sjøruten

Inntil helt nylig la også fergen fra Kristiansand til her. Holland Norway Lines har hatt Eemshaven som havn siden oppstarten våren 2022. Her har de derimot ikke hatt fast kaiplass, noe som ikke har vært helt problemfritt. For å sikre forutsigbarhet i sommertrafikken vil derfor den tyske byen Emden, halvannen time unna Eemshaven, være fergens europeiske ankomsthavn fra 1. juni.

– På litt lengre sikt ønsker Holland Norway Lines å returnere til Eemshaven, forteller sales manager freight, William S. Skarbø til Moderne Transport. (Redaksjonell sak).

– Tanken er å gå tilbake til Eemshaven, der vi har arealer, har gjort ganske store investeringer og har planer om ytterligere investeringer, fortsetter han.

LES MER: Kristiansand-fergen flytter midlertidig til Tyskland (Redaksjonell sak).

Kaia er nesten rett ved inngangsdøren vår. Havneavgiftene og leienivået er svært attraktive.


Transportsystemene vi bruker til medisiner må være av høyeste kvalitet.


Freddy Hansen, Nordic Supply Chain Manager i B. Braun.


Du kommer rett og slett et godt stykke ned på Europa-kartet, og derfra er det strake veien nedover.


Freddy Hansen, Nordic Supply Chain Manager i B. Braun.

Det er ferjen MS Romantika som er satt inn i ruten mellom Kristiansand og Eemshaven. Med avgangstid 15:30 på ettermiddagen, og ankomst i motsatt havn 09:30 påfølgende dag, åpner ruten for neste-dag-leveranser. Uten privatbiler har ferjen kapasitet på 60-70 trailere.

Fartøyet tar 1500 passasjerer, og kan tilby det meste av fasiliteter. Sjåførene har et avgrenset område på skipet, der de kan lene seg tilbake og slappe av i rolige omgivelser.

– Det blir et mye mer behagelig arbeidsmiljø for sjåførene. Det blir mindre kjøring, de får lugar, samt frokost og middag på skipet, forteller Skarbø.

Det tilbys også frakt av løstraller for de som ønsker å trekke de til havna, men ikke lenger.

– Vi laster trallene i skipet, så losser vi dem i Eemshaven og setter dem klare for opphenting på terminalen, sier Skarbø.

 Ro-pax-ferje

Uavhengig av Kristiansand-ferjens destinasjon om et år vil det være mye godstrafikk i Eemshavens umiddelbare nærhet. Necron Group mener deres lager vil være svært attraktivt for det norske markedet, og ser mot norske logistikk-, transport- eller lagerbedrifter som er på jakt etter et moderne lager, strategisk plassert på kontinentet.

– Dette er en perfekt beliggenhet for norske bedrifter, enten som et distribusjonsknutepunkt eller et lager, sier Huisman.

– Kaia er nesten rett ved inngangsdøren vår. Havneavgiftene og leienivået er svært attraktive, legger han til.

Attraktivt

Sky, Tire, Vehicle, Wheel, Car, Plant, Windmill
Water, Atmosphere, Sky, Moon, Electricity
Wind farm, Natural environment, Sky, Windmill, Daytime, Ecoregion, Light, Nature, Infrastructure, Cloud

Eemshaven er kanskje ikke en by du umiddelbart kan plassere på kartet, men beliggenheten er sentral. Med snaue seks mil fra grensen til Tyskland, og nærhet til store transportårer, er veien til kontinentet svært kort.

– Dette er ikke et avsidesliggende hjørne av Nederland, men heller en start på Europa, understreker Huisman.

– Fra Eemshaven er det kort vei til store motorveier. Både A7 som går mellom Amsterdam og Tyskland, og A28 mot Utrecht og Belgia er noen få mil unna. Dette er en sentral inngangsport til Europa, fortsetter han.

Kort vei til kontinentet

Før brukte vi kun Kiel – Oslo, nå bruker vi Rotterdam – Tananger på ting som skal til Stavanger. Denne nye ruten er aktuell for det som skal til Sørlandet.
Interior design, Table, Furniture, Property, Chair, Plant, Lighting, Architecture, Building
Performing arts, Light, Purple, Entertainment, World

FORNØYD: Kjell-Arne Eloranta (t.v.) og Geir Kluge Heiermo, salg- og markedsdirektør i FREJA, er meget godt fornøyd med samarbeidet med B. Braun.

TRYGT: FREJA har daglig transport av medisinsk utstyr. Da er Thermotransport og GDP selvsagte krav.

State of the art

Spaden settes straks i jorda for bygget som etter planen skal stå ferdig og klart for kunder i april 2024. Når lagerbygget på 360 x 144 meter er oppe vil det ha 50 lasteramper og fem overheadporter på bakkenivå som alle er tilpasset større vogntog. Rundt 2700 kvadratmeter av arealene vil bestå av kontorer.

Hele bygget skal ha et karbonnøytralt fotavtrykk. Nesten 85% av taket vil være dekket av solcellepaneler, og moderne LED-belysning vil bli tatt i bruk. Bærekraftig utvikling i prosjekter er viktig for Necron Group, enten det dreier seg om eiendomsutvikling innenfor helsevesen, hotell eller logistikk.

– Vi er forpliktet til langsiktighet, og i den forbindelse mener vi det er viktig å ta bærekraftshensyn på alvor, sier Huisman, og fortsetter:

– Gjenbruk og bærekraft er en del av vårt DNA, og vi tilpasser oss kontinuerlig tidens krav.

MODERNE: Logistikksjef i FREJA Norge, Joar Bjørndal, forklarer at ingenting overlates til tilfeldighetene ved FREJAs lager på Fjeldbo.


Dette er varer som av flere årsaker ikke må havne på avveie. Her kommer logistikksjef Joar Bjørndal inn. Han har det øverste ansvaret for at kvali­teten på pharma-lageret på Fjeldbo er av ypperste klasse. Og med ­kvalitet, inkluderes også sikkerhet.

– Sikkerheten her er ledende. Vi har produkter som er veldig viktige, men hvor kroneverdien ikke kan sammenliknes med den avgjørende helsemessige verdien en høy leveringspresisjon medfører. Det vil lamme markedet totalt om vår business går ned, og derfor har vi gode sikkerhetssystemer som gjør at det aldri skal skje. Med sikkerhet mener jeg både at varer ikke blir borte, men først og fremst med at systemene er oppe og går, slik at kvaliteten bevares, sier Bjørndal.

Det vil lamme markedet totalt om vår business går ned, og derfor har vi gode sikkerhetssystemer som gjør at det aldri skal skje.

Joar Bjørndal, logistikksjef, FREJA Norge.

Eemshaven er et strategisk knutepunkt for tilgang til Europa og bærekraftig energi.

Grønt energiknutepunkt

– Det er et ord vi bruker ofte i FREJA: Kundeempati. Det handler om å forstå kundens forventninger. Vi må skjønne konsekvensene av eventuelle feil. Det må vi føle på i alle ledd, spesielt når det handler om livsviktige medisiner. Det kan være skjebne­svangert, slår han fast.

MG_4348.jpg

KVALITET OG EMPATI: Kjell-Arne Eloranta er særdeles opptatt av kulturen i selskapet han leder.

Det koster å levere kvalitet, men feil koster enda mer. Omdømme-, kunde-, og intern­slitasje kan nesten ikke måles i penger.

Kjell-Arne Eloranta, administrerende direktør, FREJA Norge

Gjenbruk og bærekraft er en del av vårt DNA, og vi tilpasser oss kontinuerlig tidens krav.

Eemshavens geografiske beliggenhet er selvsagt svært viktig, men det er flere årsaker til at den nederlandske havnebyen vekket Necron Groups interesse. Med sitt fokus på bærekraftig utvikling og grønn omstilling ble dette et naturlig sted.

– Eemshaven utvikler seg raskt som et sted som legger til rette for energiomstillingen, sier Huisman.

Fra havnen bygges eller vedlikeholdes 18 havvindparker. En stor del av vindturbinene som er plassert på Nordsjøen, blir satt sammen her og fraktet til havs. Som et knutepunkt for offshore vindenergi, vil dette også være hjemstedet for NortH2-prosjektet, et stort produksjonsanlegg for grønt hydrogen drevet av fornybar elektrisitet.

– Dette regnes som det "grønne energiknutepunktet" i Nederland hvor en tredjedel av energibehovet i dette landet kommer fra. I tillegg er Eemshaven en viktig forsyningshavn for LNG. Alt i alt; Eemshaven er et strategisk knutepunkt for tilgang til Europa og bærekraftig energi, sier Albert Jan Huisman.

Ikke minst er den nederlandske havnebyen et ideelt logistikknutepunkt for norske bedrifter.

Gjennom så å si hele perioden har det altså vært turistene som har fått rang på bildekkene. De har også vært fylt til randen, noe både gjenåpning etter pandemien og sommerens flystreik har bidratt til. Nå tar turismen ferie, men når neste sommer kommer skal det være plass til både turister og transportører.

– Vi ønsker å tilby markedet god fraktkapasitet, også gjennom de mest hektiske sommermånedene, sier William Skarbø.

Dette er kun første fase. Holland Norway Lines har store ambisjoner i hver ende av ruten.

– Vi utvikler allerede vår nye terminal i Eemshaven med logistikk- og distribusjonssenter for å kunne tilby langsiktige logistikktjenester og mer hastende supply chain-tjenester, også for vareeierne. Da vil vi kunne tilby distribusjon, lagring og lignende. Vi ser store synergier mellom frakt, turisme og logistikksenteret, som alle vil bidra til bedre lønnsomhet for hverandre, sier Morten G. Aggvin i Holland Norway Lines.

Har store ambisjoner

Hvem er Necron Group
Necron Group er et sveitsisk investerings- og utviklingsselskap innenfor eiendom med et langsiktig fokus på bærekraftig utvikling av høykvalitets eiendom innenfor logistikk, helsevesen og hotell i Europa.
Besøk Necron.com
Bærekraft
De har et tydelig fokus på bærekraft i sine prosjekter, og bygger etter de høyeste krav i den internasjonale BREAAM-standarden. Målet er alltid å gjøre prosjektene klimanøytrale. Bygger nå et moderne lager på 68.000 kvm ved havna i Eemshaven. Dette er en raskt voksende havneby, strategisk plassert på den nordlige sjøruten med en vanndybde på opptil 15,5 m.
Lageret i Eemshaven
• Størrelse: 68 000 m² hvorav ca 4% er reservert for kontorer. • Parkering: 225 parkeringsplasser. • Kapasitet: 50 lasteramper • Høyde: 12,2 m. • Avstand mellom kolonner: 22,8 x 15 m.
Les mer her
Vi utvikler allerede vår nye terminal i Eemshaven med logistikk- og distribusjonssenter for å kunne tilby langsiktige logistikktjenester og mer hastende supply chain-tjenester, også for vareeierne.

ANNONSØRINNHOLD FOR NECRON GROUP

Redaktør:
Øyvind Ludt

Ansvarlig redaktør:
Thomas Witsø-Bjølmer

Salgssjef:
Kenneth Johnsen

Selger:
Finn Mobæk

Selger:
Trine Johannessen


All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

mtlogistikk-logo.png

Besøksadresse:
Sofiemyrveien 6D
1412 Sofiemyr

Postadresse:
Postboks 11
1411 Kolbotn

Redaksjon:
tips@mtlogistikk.no
(+47) 66 82 21 21

Salg:
salg@bjorgu.no