Det blir økning i julehandelen, til tross for covid-19, ifølge Virke.

Spår stor økning i julehandelen

Virkes julehandelsprognose anslår at vi kommer til å handle for 57 milliarder kroner i november og 63 milliarder i desember, en samlet økning på 10,5 prosent fra i fjor.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Prognosen, som er utført av Kvarud Analyse på oppdrag for Virke, viser at bare i desember vil nordmenn i gjennomsnitt bruke11.760 kroner på julehandelen i år, over 1100 kroner mer enn i fjor.

– Dette er annerledesåret, og julehandelen er intet unntak. Koronapandemien og stengte grenser bidrar til at vi forventer historisk vekst i årets julehandel. Samtidig er det store forskjeller på tvers av bransjer og geografi, og en del virksomheter sliter tungt nå som smittevernstiltakene er strammet inn i igjen, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke handel.

På grunn av koronapandemien vil vi bruke om lag 20 milliarder kroner mindre på reiser, opplevelser og andre tjenester i november og desember i år enn i de samme månedene i fjor, mener Virke. Dette er penger som i år i stor grad vil bli brukt på varer. Stengte grenser gjør at om lag tre milliarder kroner som normalt brukes på mat og drikke over grensa i år vil bli lagt igjen i Norge.

Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel.

– Et varig bortfall av grensehandel gi grunnlag for mellom 10.000 og 20.000 nye arbeidsplasser i Norge. Dette er arbeidsplasser vi sårt trenger når antallet arbeidsledige har økt med over 100 000 siden februar. Vi har store forventninger til at FrP og regjeringen i statsbudsjettet gjør det som trengs for å hente verdiskaping og arbeidsplasser hjem igjen, og senker de høye særavgiftene som lokker nordmenn over grensen for å handle.

Trenden mot at deler av julehandelen, med unntak av kjøp av julemat, flyttes fra desember til november vil fortsette i år. I fjor utgjorde novemberhandelen 47,2 prosent av detaljhandelen i årets to siste måneder. I år er det antatt at andelen vil øke til 47,6 prosent.

De siste årene har det vært stabilt høy omsetning på Black Friday, og omsetningen har økt gjennom hele Black Week. Virke mener denne trenden vil forsterkes i år. I år antas det at norske fysiske butikker og norske netthandelsbutikker vil omsette for 3,3 milliarder kroner på Black Friday. Dette vil være et fall på 10 prosent fra i fjor. Omsetningen under «Black Week» anslås imidlertid til 15,5 milliarder kroner, en økning på 1,5 milliarder kroner.

– Utviklingen til en hel tilbudsuke har skjedd over mange år. Pandemien vil antagelig forsterke denne utviklingen med at de gode tilbudene spres over hele Black Week, og dager ellers i november. Kampanjedagene i november blir bare viktigere, og mange vil nok handle mer på nett, sier Virke-direktøren.

Powered by Labrador CMS