Annonsørinnhold
Linde K-Truck – markedsleder’n på smalgang
Med smalgangstruck fra Linde og optimalisert hyllesystem økte Jacsped antallet palleplasser kraftig. Nå er de rigget for en effektivitetsboost også.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Logistikk-selskapet Jacsped på Trollåsen på Kolbotn fikk i fjor bygget om hele lageret.
De har valgt en smalgangsløsning fra Hesselberg Truck. Det angrer de ikke på.
- Her har vi levert en totalløsning med trucker og reoler, sier Stig André Fridlund, produktsjef i Hesselberg Truck AS.
Under ombyggingen holdt Jacsped lageret i gang.
- At vi klarte å holde driften under ombyggingen var imponerende – både fra oss og dere, sier Raymond Forsland i retning Fridlund.
Forsland er daglig leder i Jacsped, som kan sies å ha spesialisert seg på å ikke være spesialisert.
- Vår «forse» i markedet er at vi kan ta alt og er en totalleverandør, sier Forsland.
- Noen kunder passer ikke inn hos andre speditører, og da kommer de til oss.
Fare for høydeskrekk
Det er ikke for de høyderedde å bli med til øverste hylle. Her står man plantet 11 meter over lagergulvet, og de nye truckene har løftehøyde på hele 14,2 meter.
På det meste kan de konfigureres med 18 meter løftehøyde, og med 1.500 kilo løftekapasitet.
- Disse maskinene er modulære, og kan bygges helt etter kundens spesifikasjoner, sier Fridlund.
Selv styrepanelet kan konfigureres på forskjellige måter, avhengig av hvordan trucken brukes.
Bare starten på automatisering
Med både tørr-, kjøl- og fryselager bør de fleste behov være dekket her hos Jacsped.
Deres egne behov var det Hesselberg Truck som dekket.
- De hadde en totalpakke som gjorde at vi valgte dem, sier Forsland.
Mellom de høye reolene kjører to smalgangstrucker fra Linde, som ved hjelp av «Aisle safety system» med RFID-sensorer og induktiv styring i gulvet sørger for at sikkerheten alltid er ivaretatt – helt automatisk.
Dette er bare starten på automatiseringsmulighetene i det nye lageret.
- Alt er klargjort for semiautomatisering her, sier Fridlund.
- Da vil trucken automatisk velge raskeste og mest effektive rute til lokasjonen, sier han.
Kan gi 25 % bedre effektivitet
Fridlund mener den optimaliserte tidsbruken gir 25 prosent bedre effektivitet. Det kan komme godt med på et lager hvor nærmest alt som får plass på en pall kan lagres.
- Vår måte å drive på er av natur ikke strømlinjeformet, sier Forsland.
- Vi kan plukke én t-skjorte på en tur, så 15 IBC-er på neste. Vi gjør det slik kunden ønsker det, sier han.
At det nye lageret åpner for langt større effektivitet, er med andre ord velkomment.
- Takket være Hesselberg Truck og Lindes løsninger er det mye mer fleksibelt slik det er nå, sier Forsland.