Annonsørinnhold
Linde Safety Guard: Denne «dingsen» kan redde liv
Med varslingssystemet fra Linde Safety blir hverdagen på gulvet langt tryggere for både fotgjengere og maskinførere. Dette sier de som bruker systemet.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I industriområdet på Hillevåg rett utenfor Stavanger holder Skretting AS til. Her produseres fôr til oppdrettsfisk, og fabrikken har mye kjøretøy og mennesker som beveger seg inne på et relativt lite område.
Det kan skape utfordringer på mange måter.
- Vi har hatt en del «uønskede hendelser» tidligere, sier Roar Hellem, HMS-sjef i Skretting.
Med trucker og mennesker som omgås på samme område ble Hellem nysgjerrig på om det fantes løsninger som kunne øke sikkerheten for både fotgjengere og maskinførere.
- Vi har lett etter et godt teknisk hjelpemiddel for å redusere risikoen ved truckkjøring, sier Hellem.
- Det har heldigvis ikke vært noen alvorlige hendelser, men vi satte i gang en dialog med Hesselberg Truck og spurte om de hadde noe.
Svaret ble Linde Safety Guard, et system som forutser farlige situasjoner før det skjer, og varsler både maskinfører og fotgjengere om mulige farer.
Positiv påvirkning
Alle som jevnlig beveger seg rundt på områder hvor også kjøretøy ferdes, er utstyrt med en personlig radiosender.
Om de nærmer seg et kjøretøy som er i bevegelse – eller er kjøretøy nærmer seg dem – vil senderen varsle gjennom vibrasjon, lys og lyd.
- Vi ser at dette påvirker folk til å gå mer langs fotgjengerfeltene, noe som også er til hjelp for truckførerne, sier Hellem.
Inne på fabrikken er det flere områder med dårlig sikt og store blindsoner. I noen områder i fabrikken har Skretting valgt å innføre redusert maksfart på truckene, noe som i begynnelsen var uvant for enkelte av førerne.
- Det var en overgang for noen, men vi ønsket rett og slett ikke at det skulle gå fort i de sonene, sier Hellem.
Smartere jobbing
Redusert hastighet til tross: Produktiviteten har ikke gått ned som følge av tiltakene.
- Vi jobber ikke saktere, bare smartere, sier Slim Jendoubi.
Han er assisterende lagersjef hos Skretting, og har mye erfaring med truckkjøring på fabrikken.
- Med dette systemet nå vet folk at det er en truck like i nærheten om de får varsel.
At folk skal være trygg på at varslingene kommer når det faktisk er behov for det er en viktig faktor for Stig André Fridlund, produktsjef i Hesselberg Truck.
- Det er viktig at de kun får varsling når det er reelle farer, og ikke på ting som er uviktig, sier Fridlund.
- Det handler om at folk skal kunne føle at de stoler på systemet, og har tillitt til det, sier han.
Etter å ha fått god erfaring med systemet hos Skretting har Jendoubi også merket seg en positiv bi-effekt de ikke hadde regnet med på forhånd.
- Vi merker at vi må fylle diesel sjeldnere, sier han.
Systemet med reduserte hastighets-soner og varsel kun når mulige farer kan oppstå har gjort truckkjøringen mer effektiv, rett og slett.
LED-skilt
Mens Skretting har hatt Linde Safety Guard i full drift i ett års tid, er selskapet DuPont Nutrition Norge AS akkurat i ferd med å igangsette systemet på sin fabrikk i Vormedal, like sør for Haugesund.
Her produseres alginat, et produkt utvunnet av tare, som høstes langs hele norskekysten.
Fabrikken startet med alginat-produksjon i 1961 og har gjennom årene blitt utvidet og bygget på. Men de varierende bygningsmassene, kombinert med et langt og smalt kai-område, gjør at det er vesentlig risiko forbundet med truck- og hjullasterkjøring på området.
- Det er størst trafikk på uteområdet, hvor det er trangt og uoversiktlig, sier Karl Johan Bygnes, HMS-sjef på fabrikken.
Med fire trucker og fire hjullastere som opererer på uteområdet har Hesselberg Truck installert varslingsskilt på en rekke steder. Når et kjøretøy nærmer seg blinker LED-lampene i skiltene – i tillegg til at ansatte, besøkende og innleide har personlige radiobrikker på seg.
- Vi har tenkt på slike systemer ved flere anledninger, og har også hatt flere tilbydere på banen, sier Bygnes.
- Men vi ble overbevist av Hesselberg Truck og Linde Safety Guard, sier han.
Et etterlengtet system
På grunn av støykrav grunnet fabrikkens lokasjon tett på naboer har Bygnes måttet deaktivere ryggealarmene på hjullasterne, til tross for at de må rygge mye i løpet av en arbeidsdag.
- Tilbakemeldingene fra ansatte har vært at dette nye Safety Guard-systemet virkelig er etterlengtet, sier Bygnes.
I første rekke har DuPont Nutrition valgt å installere systemet ute på kaia, hvor risikoen er vurdert som størst. Bygnes utelukker dog ikke at det kan bli aktuelt å utvide systemet til flere områder på fabrikken.
- Det fine er at systemet er modulbasert, så det er fullt mulig å bygge ut systemet ved behov, sier Fridlund i Hesselberg Truck.
Passer alle maskiner
Truckene til DuPont er Linde-trucker levert av Hesselberg Truck, mens hjullasterne er Komatsu-maskiner fra Hesselberg Maskin. Det er ingen hindring for å bruke Linde Safety Guard.
- Systemet kan monteres på alle merker, sier Fridlund.
Han er samtidig opptatt av at systemet ikke skal være en hvilepute på noen måte.
- Dette er et assistent-system, og føreren av trucken eller hjullasteren er fortsatt hundre prosent ansvarlig for kjøretøyet, sier han.
- Vi hadde ikke kunnet ha dette systemet alene, det er en del av et helhetlig HMS-system, legger Hellem hos Skretting til.
Etter at Skretting tok i bruk systemet, har de ikke opplevd hendelser med personskader knyttet til truckjøring.
Det lover godt for DuPont Nutrition og Bygnes.
- Det skal bli godt å kunne ta systemet i bruk, sier Bygnes.