Fra ord til handling med Color Line
Skal myndighetens ønske om å flytte trafikk fra vei til sjø, må både vareeiere og transportører tenke nytt. Da kan Color Line være en viktig del av løsningen.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Hver eneste dag kjører tusenvis av trailere med last til og fra Norge, gjennom Sverige. Og til tross for sterke signaler fra myndighetene om at denne trafikken ønskes redusert, er volumet økende.
Color Line har selv tatt grep for å redusere dette, både i form av båt og tog, men nå ønsker de at vareeierne tar tak for å få mer last vekk fra veien.
Og det er ting som tyder på at markedet er mer modent enn noen gang. Det bekreftes av transportgiganten DSV.
– Flere og flere av våre kunder gjør aktive valg og ber om sjø- og togløsninger, fordi de ønsker å flytte transporten fra vei.
Rune Brettvik, Senior Manager i DSV
– Flere og flere av våre kunder gjør aktive valg og ber om sjø- og togløsninger, fordi de ønsker å flytte transporten fra vei. Vår oppfatning er at mange av disse gjør dette nettopp for å profilere miljø. I tillegg er det ingen tvil om at det har vært et sterkt fokus på kabotasjekjøring den siste tiden. Det har skremt en del av kjøperne til å se seg om etter andre transportløsninger, begynner Rune Brettvik, Senior Manager i DSV.
NB: Saken fortsetter under bildet.
Kiel som hub
For å møte denne etterspørselen har DSV bygget opp Kiel som hub, hvor løstraller leveres og plukkes opp, uten at hverken sjåfører eller trekkvogner behøver å være med. Sett med DSV-øyne gir hub-løsningen i Kiel større fleksibilitet.
– Løstrallesystemet takler volumsvingninger. Vi har totalt 11 000 løstraller i systemer, hvorav 9500 kapelltraller. Vi kan skifte de rundt på ulike markeder, uten at sjåfører er bundet opp til noe. Det gjør at vi kan flytte større volum. Dette skaper effektiv logistikk, både med utnyttelse av trailere, sjåfører og økonomi. Sist, men ikke minst, er dette også en løsning som gjør transporten grønnere. Spesielt i de tilfellene varene skal langt ned i Europa, hvor den intermodale effekten slår inn, sier Brettvik.
NB: Saken fortsetter under bildet.
Grønnere eplejuice fra Tine
En annen vare som nå sendes med tog og båt mellom Italia og Norge, er eplejuicen fra Tine. Takket være Color Lines intermodale rute mellom Verona og Oslo er dråpene grønnere enn noen gang. I oktober lanserte Color Line sin første dedikerte togrute mellom det italienske logistikk-knutepunktet Verona og Kiel. Tine er én av flere tunge aktører som fått opp øynene for det grønne transportalternativet.
For inntil nå har det ikke vært en selvfølge for meierigiganten å ta i bruk et slikt tilbud. Det forteller André Nordbø i Tank Management, selskapet som leverer de avanserte tankene Tine frakter sine juiceprodukter i.
– Det er spesielt utfordrende at en av juicene vi transporterer er en veldig sensitiv ferskvare. For dette produktet er tid nummer én på prioriteringslisten. Selv om vårt utstyr har alt det nyeste av teknologi som regulerer temperatur og oksygennivå i tankene, kan produktet etter en gitt tid bli skadet. Før Color Lines togtilbud, var ikke togløsningene fra Italia sikre nok tidsmessig til at vi kunne garantere for dette produktet, forteller Nordbø.
Dedikerte togavganger
Den bekymringen er borte med Color Lines togtilbud.
– Det jeg liker veldig godt med løsningen fra Color Line er at det er block trains. Alle vet hvor ansvaret for transporten ligger og sannsynligheten for at de blir forsinket er veldig liten. Marginene deres gjør at vi til og med tåler en dag forsinkelse uten at det påvirker produksjonen. Det skal med andre ord mye til før det får konsekvenser for vår kunde, fortsetter Nordbø.
Tank Management-sjefen vet hva han snakker om, siden han har gitt Tines kvalitetsavdeling råd om potensielle ruter i snart et tiår. Uten å ha havnet i problemer.
– Vi kan ikke stå ansvarlig for produktet hvis vi må velge en linje som ikke er stabil. Det er denne. Med Color Line sitt nye tilbud slo Tine «flere fluer i ett smekk». Som alle andre er de opptatt av kostnader, men her fikk de også en grønnere løsning. I dette tilfellet var det et tydelig fokus for Tine, dermed ble det også et enkelt valg, sier Nordbø.
Opptatt av grønn gevinst
Og endelig ser det ut til at tunge logistikk-aktører begynner å velge de grønne løsningene.
– Det er så viktig å vise at man tar det grønne skiftet på alvor med handling. Vi ser at flere og flere er opptatt av den grønne gevinsten når vi snakker med både eksisterende og potensielle kunder, sier Trond Tønjum, salgs- og markedsdirektør i Color Line.
– CO2-regnskap har endelig blitt et viktig regnskap.
André Nordbø, Tank Management
NB: Saken fortsetter under bildet.
Mange transportører kjører som de alltid har pleid å gjøre, og sitter fast i gamle og tradisjonelle kjøremønstre.
– Noen selskaper må utfordre seg selv til å se nye løsninger med nye rundtur-mønstre. Store selskap må gå foran og ta ledelse. Jeg tror mange vil bli overasket over at det ikke bare miljøet som vinner. Color Line sine løsninger kan være med på å redusere kostnader og ledetid i tillegg, forsetter Tønjum.
Han får støtte av Nordbø i Tank Management, som sågar tror norske bedrifter vil «straffes» av forbrukerne om de ikke tenker grønnere.
– Det er en grønn trend i samfunnet og jeg tror forbrukerne vil straffe bedrifter som ikke tar sin del av ansvaret. I logistikken ser vi dette ved at tog og båt blir stadig viktigere å benytte. CO²-regnskap har endelig blitt et viktig regnskap, sier Nordbø.
Fra pilot til produkt
At flere og flere velger bort veitransport til fordel for Color Lines løsninger, mottas naturligvis med glede i kontorene på Hjortneskaia i Oslo.
– Det er et tydelig ønske fra myndighetene å flytte mer trafikk fra vei til bane og båt, og det er det vi gjør. Bare i 2019 fraktet vi last tilsvarende 125 000, 17-meters trailere på våre linjer. Dette tilsvarer en kø av trailere fra Oslo til Milano, sier Tønjum stolt.
HER KAN DU LESE MER OM COLOR LINES GRØNNE OG KOSTNADSEFFEKTIVE LØSNINGER.