Annonsørinnhold
Når asfalt erstattes med sjø
Det er avgjørende for logistikkgiganten DHL å ha forutsigbare og effektive løsninger som gjør at de leverer presist til kunden. Det får de via sjøveien med Color Line.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Klokka nærmer seg 09.00. DHL er på plass ved lastestedet i Hamburg, og godset består av postsendinger for Deutsche Post DHL Group (DPDHL). En time senere begynner traileren å rulle nordover. Men asfalt skal fort erstattes med sjø.
– Vi har kjørt gods for DPDHL til Posten Norge over lang tid. Men fra begynnelsen av oktober i fjor begynte vi med en løsning via skipet fra Kiel til Oslo, forteller Bjørn Vidar Melberg, Trade Lane Manager i DHL Global Forwarding Freight.
– Det var viktig for oss å ha en løsning som er stabil. Både med tanke på lasting og avgang i Tyskland, samt levering i Norge. Det har vi nå fått.
LES MER OM COLOR LINE CARGO HER!
Tidssensitivt
I Kiel ligger Color Line og venter på det tidssensitive godset. Enten med Color Magic eller Color Fantasy. Klokka 14.00 forlater skipet havna, DHL-bilen skal dukke opp to timer i forkant.
– En ting er å få med tralla, også om man skulle være noen minutter forsinket. En annen ting er å ha den raskt tilgjengelig når skipet ankommer Oslo. Her har Color Line gjort noen tilpasninger slik at begge hensyn ivaretas – noe som medfører at vi får en veldig pålitelig og god løsning, sier Melberg.
Traileren blir presist posisjonert, deretter går turen via sjøveien helt til Oslo. Å laste og levere gods til rett tid, er en nødvendighet. For DHL sin del må postsendingene være fremme ved første lossested på Lørenskog rett etter lunsj dagen etter.
– Det er helt avgjørende at vi leverer presist. Color Line gir oss en stabil og forutsigbar løsning hvor vi kommer til kunden nesten like presis som ei klokke, forteller DHL-mannen.
Faste sjåfører i begge ender
Overfarten er godt i gang med godset kløktig plassert i en av havets skipsgiganter. DHL-føreren som fraktet godset til havna, er imidlertid igjen i Tyskland.
– Vi har faste sjåfører i begge ender. Det er store kapasitetsutfordringer i bransjen vår, da gir det ikke mening at bil og sjåfør skal stå på skipet i 20 timer. Så lenge sjåføren har kjøretid, er det beste for oss at han er tilgjengelig. Ved å bare sende traileren får vi utnyttet bilen og kjøretiden fullt ut, sier Melberg, før han legger til:
– Når vi har faste sjåfører, og en godt tilpasset løsning med Color Line i forbindelse med avgang og ankomst, blir dette veldig effektivt. Vi får utnyttet kapasiteten vår på en god måte.
Hva så med kostnadsbildet – hvordan ender man opp økonomisk med en slik rute DHL har valgt i dette tilfellet?
– En ting er stabiliteten og leveringspresisjonen, men det er også fornuftig kostnadsmessig å gå for Color Line. Miljømessig blir det dessuten færre kilometer på vei sammenlignet med å trekke tralla hele veien fra Tyskland, via Sverige, og helt inn i Norge, forklarer Melberg.
Stramt tidsskjema
Natten har passert, og Color Line-skipet kan skimtes i horisonten når morgenen slipper taket på Hjortneskaia. Det stramme tidsskjemaet er holdt, og DHL står klare til å hente posttralla. Ikke lenge etter er traileren på vei til Lørenskog for første lossested – i tide til å rekke fristen kl. 12.30. Deretter er neste stopp Alnabru.
– Vi har ikke mye tid å gå på, men det går likevel, smiler Melberg.
Han påpeker at transport kan foregå på mange forskjellige måter, men nøkkelen er å finne det som er mest optimalt til enhver tid.
– Denne posttralleløsningen fra Tyskland kunne blitt fraktet langs vei via Sverige også, men vi mener den løsningen vi har nå er den beste, forteller Melberg.
Uansett hvor gode løsninger man i utgangspunktet har hatt, skal det likevel godt gjøres å ikke ha blitt påvirket av unntakstilstandene som har rådet under koronapandemien.
– Vi hadde noen utfordringer i januar da Color Line måtte stoppe en del av skipene ettersom det var så få reisende. Da var vi nødt til å finne midlertidige løsninger fra uke til uke. Som for eksempel å kjøre andre veier med bil, bruke alternative ferger, samt rett og slett kjøre via Svinesund. Slike ad hoc-løsninger blir sjelden like kostnadseffektive og gode som når man kan ha et lengre perspektiv. Så vi så frem til at skipene skulle starte opp igjen, sier Melberg.
Viktig partner – for mange
For det er liten tvil om at Color Line blir sett på som en effektiv partner for DHL. Langt utover den nevnte posttralleløsningen.
– Color Line er en rask og viktig fartsåre mellom Norge og Europa. Vi kjører selvfølgelig flere ulike ruter for våre kunder, men mange av bilene går via sjøveien. En ting er Kiel-Oslo, men SuperSpeed-fergene til og fra Danmark som går Larvik og Kristiansand er definitivt også viktige for oss. Vi kommer til å bruke Color Line mye også i fortsettelsen. Det er det liten tvil om, sier Melberg.
En annen aktør som definitivt planlegger fremtiden med Color Line, er FREJA. De er den største cargo-kunden, og sender blant annet rundt 700 trailere månedlig til og fra Kiel.
– Det er mange grunner til at vi velger Color Line. For det første er det veldig miljøvennlig og den lengste fergestrekningen vi klarer å komme til kontinentet på fra Norge. En annen årsak er at Color Line er utrolig punktlig. I tillegg har de verdens største cruiseskip med cargo-dekk, samt denne muligheten med Color Carrier som også tar en del farlig gods som ikke går på passasjerskipene. Så totalkonseptet blir meget bra, sier Geir Kluge Heiermo, Director Sales & Marketing i FREJA.
Bredt spekter
Heiermo forteller videre at det er et bredt spekter med gods som fraktes.
– Vi kjører alle typer varer utenom fersk fisk og personlige effekter, og vi har en blanding av full loads, partigods og stykkgods – til og fra hele Norge og kontinentet. Så det er et ganske så vidt spenn, fastslår FREJA-mannen, før han avslutter:
– Samarbeidet med Color Line er viktig for oss. Vi har bygd opp et veldig godt fundament sammen over tid som vi ønsker å satse på videre. Det tror jeg også våre kunder setter stor pris på!