DB Schenkers administrerende direktør Knut Eriksmoen snakker, mens klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn lytter under lanseringen av Grønt landtransportprogram sent i høst. Nå ber Eriksmoen ministeren ta grep for å gjøre det mer gunstig å investere i biogasskjøretøy.

Ber Rotevatn få opp bio-gassen

Både Posten og DB Schenker mener at flytende biogass er nøkkelen til å kutte utslipp fra tunge kjøretøy i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fakta om biogass

Biogass dannes når organisk materiale brytes ned av mikroorganismer i et oksygenfritt miljø.

Biogass består i hovedsak av metan. Ved forbrenning dannes CO2 og vann.

Siden råstoffet kommer fra biologisk materiale regnes forbrenningen som CO2-nøytral da denne går inn i det naturlige CO2-kretsløpet.

Produksjon av biogass gir også et restprodukt kalt biorest. Med riktig kvalitet kan det brukes som biogjødsel og erstatte kunstgjødsel.

Kilde: miljodirektoratet.no

For at Norge skal nå de klimamålene som er satt, er reduserte utslipp fra tungtransport en viktig og naturlig del av pakka. Men foreløpig er det dyrt og vanskelig å erstatte de tusenvis av diesellastebilene som går på norske veier.

Elektriske lastebiler er, selv med Enova-støtte, svært dyre, vanskelig å få tak i og har begrensninger hva gjelder rekkevidde. Den løsningen som Posten-sjef Tone Wille og DB Schenker-direktør Knut Eriksmoen peker seg ut som den beste i øyeblikket, er flytende biogass.

– Vi ser på flytende biogass som en stor mulighet, men antallet ladestasjoner er begrenset slik situasjonen er i dag. Vi trenger et grunnleggende nettverk av infrastruktur for fylling av biogass, sier Wille i Posten, ifølge Nettavisen.

- For dyre

Både DB Schenker og Posten har allerede biogasslastebiler i drift, men da Moderne Transport diskuterte teknologiutviklingen med Eriksmoen tidligere i vinter, understreket han at kjøretøyene fortsatt er for dyre i innkjøp.

Nor-log gruppen er blant selskapene som har satset, og har kjøpt 30 biogasslastebiler.

– Det er ikke så mye som skal til å få til infrastrukturen rundt biogass. Det tror jeg bransjen og leverandørene av gassen fikser på egen hånd. Men kjøretøyene er fortsatt litt for dyre å kjøpe, sa Eriksmoen i samtale med klima- og miljøvernminister Sveinung Rotevatn og Moderne Transport.

Trenger bedre støtteordninger

For at aktører som Posten og DB Schenker skal kunne ta tunge investeringer i biogassdrevne tungbiler, er de avhengige av bedre støtteordninger enn de som er der i dag, ifølge Eriksmoen.

– Skal man få valuta for pengene i form av reduserte utslipp, må man hente det inn på de store vogntogene. Der er biogass den mest modne teknologien. Vi ønsker å rulle det ut, men de insentivene som ligger der i dag er ikke gode nok, sier han.

Rotevatn sier at han absolutt kan tenke seg å gjøre noe med det.

– Vi har mye gode støtteordninger som kommer næringen til gode, så er det alltid noen hull. Og det jobber vi med. På biogass jobber vi med en egen strategi nå, sa Rotevatn til MT.

Kan bytte ut hundrevis av lastebiler

I et møte med Rotevatn i midten av februar, ba både Eriksmoen og Wille regjeringen om bompengefritak og bedre fyllingsmuligheter for biogass.

– Vi står klar for å skifte ut hundrevis av kjøretøy hvis vi får bedre infrastruktur for biogass. Der må vi få en plan på bordet fra regjeringen. Jeg tror mange med oss vil levere på dette, sa Eriksmoen, ifølge Nettavisen i forbindelse med møtet.

– Vi er interessert i å kutte utslipp raskt, og det er ingen tvil om at biogass er en moden teknologi. Og her er det mulig å bytte ut store deler av kjøretøy-flåten. Når det gjelder behovet for nasjonal infrastruktur for fylling, skal jeg absolutt dykke ned i det for å se hva vi kan gjøre. Jeg skal ikke konkludere noe nå, men jeg noterer meg at dette står høyt på ønskelisten, sa Rotevatn etter møtet.

Powered by Labrador CMS