Slik ser Bane Nor for seg Norges grønneste godsterminal i 2024.

Skal kutte 400 lastebiler med grønn terminal

I 2024 åpner det som skal bli Norges grønneste godsterminal i Bergen sentrum. Planen er å kutte 400 lastel i døgnet og likevel doble kapasiteten.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I dag ankommer gods til Nygårdstangen både på skinner og med lastebil, men etter 2024 skal det etter planen være elektriske godstog som skal trafikkere terminalen. En storstilt ombygging skal sørge for lengre godstog og vekst i godsvolumene til og fra Bergen.

– Ombyggingen legger til rette for at flere og lengre godstog kan lastes mer effektivt. Det gir en kapasitetsøkning på over 100 prosent som samtidig er miljøvennlig og kostnadseffektiv, sier prosjektsjef Eivind Farestveit Larsen i Bane Nor.

– Vi styrker dermed konkurransekraften til gods på jernbanen, legger han til.

Samtidig med økt kapasitet, forventer Bane Nor en solid nedgang i vogntogtrafikken i sentrum. Det virker kanskje litt kontraintuitivt, men regional terminalleder i Bane Nor, Ove A. Algrøy forklarer:

PostNord og Schenkers terminaler skal rives for å gi plass til lengre godstog og smidigere godsthåndtering på Nygårdstangen.

- I dag er det slik at PostNord og Schenker har sine anlegg inne på terminalen. De skal flytte ut av byen, og dermed forsvinner lokalproduksjonen deres, sier han til MTlogistikk.

PostNord og Schenker jobber i disse dager begge med å finne nye steder å etablere en terminal i Bergen. De to samlasterne havnet i strid med Bane Nor da det ble klart at de ikke lenger var ønsket på Nygårstangen. Den konflikten endte med en forlik tidligere i år.

Bane Nor vil på den nye terminalen sørge for at all produksjon er elektrifisert. Den oppgraderte terminalen vil få nye, lengre spor som gir plass til flere lange godstog. Det blir også nye spor til togparkering, og samtlige blir elektrifisert. Dermed kan all flytting av godsvogner inne på terminalen gjøres helt utslippsfritt.

I tillegg skal følgende tiltak bidra til å gjøre terminalen utslippsfri:

  • Elektrifiserte spor - til både lasting og parkering av godstog
  • To nye terminalbygg som forsynes med energi fra fjernvarme og solceller
  • Elektrisk løfteutstyr som kan lades
  • Ladepunkter til maskiner og utstyr
  • Elektrisk tilkobling for kjølecontainere

De nye sporene og muligheten for nærlagring på terminalen vil bidra til å nå målet om å styrke konkurransekraften til gods å bane. I tillegg vil godssporene som bygges ha direkte utkjøring fra terminalen til hovedsporet på Bergensbanen. Dette gjør trafikkavviklingen mer effektiv for godstogene.

Til sammen vil bedre utnyttelse av arealene og enklere logistikk øke kapasiteten, og legge til rette for mer godstrafikk over på miljøvennlig, elektrisk jernbane, melder Bane Nor i en pressemelding.

Terminalen skal bygges om mens det er full godstrafikk der, noe som krever god planlegging av byggeaktivitetene.

Da Bane Nor nylig lyste ut oppdraget om ombygging av Nygårdstangen, var det med en såkalt forhåndskunngjøring der vi inviterer entreprenører til tidlig involvering i konkurransegrunnlaget og inndelingen av kontraktene. Ved å satse på tidlig dialog med byggebransjen, håper vi å få innspill fra interesserte entreprenører slik at byggeperioden blir best mulig for alle involverte på terminalen.

Se Bane Nors presentasjon av terminalen her:

Powered by Labrador CMS