ANNONSE

Material property, Font

Når fleksibilitet og personlig service teller

Øystein Karlsen smiler i formiddagssola i Fredrikstad. Lederen for vareflyt i Aspire Brands har tatt turen til en nær samarbeidspartner de siste seks årene.

– Vi har vokst mye de årene SkanTrans har levert tjenester for oss. Nå har vi rundt tre, fire ganger volumet sammenlignet med oppstarten, og vi har ingen planer om å gjøre endringer på vår logistikk fra England, forteller Karlsen.

– Vi bruker SkanTrans på alt vi henter fra Storbritannia og inn til våre lagre. Det de har levert for oss er rett og slett meget bra.

Men hvorfor sverger Karlsen og co. til SkanTrans når varer skal fraktes fra Storbritannia til Norge? Et nøkkelpunkt er fleksibiliteten speditøren tilbyr.

– De kan hjelpe oss med å få godset på sjøveien, samt at de også har muligheten til å ta det opp på bil – for eksempel om det virkelig haster. Denne fleksibiliteten er verdifull, forteller Karlsen.

Aspire Brands-mannen er også rask med å legge til flere andre goder ved valget de har tatt. Blant annet høy grad av service.

– Blir et selskap for stort, er det fort gjort å miste den personlige servicen. Det er ikke tilfellet med SkanTrans. Der har vi kontaktpersoner vi kan ringe om vi lurer på noe, og vi får raske tilbakemeldinger. Dessuten opplever vi dem som gode til å finne nye løsninger når det trengs.

Samarbeidsvillig

Paint

KOSMETIKK: Aspire Brands er en distributør av merkevarer innen skjønnhet og velvære.

Aspire Brands er en distributør av merkevarer innen skjønnhet og velvære – med morselskap i Norge og datterselskaper i Finland og Nederland.

– Vi bruker for så vidt SkanTrans til alle de tre selskapene, men i all hovedsak det norske. Godt over 80 prosent av det totale volumet vi håndterer i dag har ikke nødvendigvis opprinnelse i Storbritannia, men vi henter det der, begynner Karlsen.

– Det er snakk om 10-15 containere i måneden, fulle 45 fots short sea-containere med palletert gods. Utover det svinger antallet veldig på parti- og stykkgods, men det kan være opp mot ti sendinger i måneden, fortsetter lederen.

Hyppig kunde

Når det gjelder fulle lass, kan SkanTrans tilby enten fulle trailere som går samme vei som nevnt ovenfor, eller 45 fots container-løsninger.

– Sjøveien er en grønnere løsning, og også økonomisk lønnsomt. Vi har flere muligheter med containere fra havner i England, både i sør og nord, og ferden går videre til nærmeste havn hvor det skal leveres. Vi dekker hele Oslofjorden samt Vestlandet, forteller Waglen.

Han trekker også frem SkanTrans’ ekspressløsning som en del av tjenestetilbudet de besitter.

– Mange kunder må ha varene fort, og tre ganger i uka går ekspresservicen vår fra Maldon. Den bruker 36 timer til terminalen her i Norge. Det er en dyrere løsning, men fortsatt veldig populær.

Både sjø og vei

Personal computer, Office chair, Table, Desk, Building

GOD SERVICE: – Vi får raske tilbakemeldinger om vi lurer på noe. Dessuten er SkanTrans gode til å finne nye løsninger når det trengs, sier Øystein Karlsen.

Apropos kontaktpersoner. Logistikkbedriften Andersen & Mørck eier 95 prosent av SkanTrans, hvor førstnevnte leier ut ansatte som opererer trafikken i samarbeid med partnere i England og Irland.

– Vi har tre terminaler i England. Maldon i Essex, Cannock i nærheten av Birmingham og vårt siste tilskudd som er i Bradford ved Manchester, begynner Bjørn Waglen.

Han er ansvarlig for salg og forretningsutvikling i Andersen & Mørck-konsernet, i tillegg til å være avdelingsleder for spedisjonsavdelingen.

– På terminalene samler vi stykkgodset, henter det opp en gang i uka på trailere og sender det sjøveien Immingham-Gøteborg. Så går det med bil opp til vår terminal her i Fredrikstad, før godset spres videre. Samme setup har vi for Irland. Der går det biler fra Dublin, enten via England eller Belgia, hver uke, fortsetter Waglen.

Fra to til tre terminaler

Populær begynner også spesialisten på transport fra Storbritannia og Irland å bli. SkanTrans har fått en stadig lengre kundeliste.

– Frem til i år har vi hatt en kjempevekst vil jeg si. Vi har mange direktekunder, både store og små, men vi har også speditører som booker med oss, sier Waglen, før han avslutter:

– Vi er en nøytral part oppi det her. Booker en speditør med oss, vet vi jo hvem avsender og mottaker er, men de kan være helt trygge på at vi ikke går bak ryggen deres og stjeler kundene. Det er utrolig viktig å opprettholde det gode ryktet som er i markedet.

Kan være trygge

– De har åpenbart kompetente folk de samarbeider med. Under Brexit lettet SkanTrans vår nedetid betraktelig sammenlignet med andre i vår bransje som hadde store problemer med å få varer ut av England, sier Aspire Brands-lederen.

Han får følge av Bjørn Waglen.

– Mange hadde spørsmål da Brexit kom, men vi har egentlig løst situasjonen veldig bra. Våre partnere i England og Irland måtte gjennom en opplæringsprosess mot leverandørene der, og alt i alt har det gått ganske så smertefritt. Det tyder på at vi gjør noe riktig, sier Waglen, før han legger til:

– Nå kommer det også nye tollregler i mars 2025, som betyr at alt skal være fortollet i forkant. Det ser mange på som en utfordring. Vi ønsker imidlertid å være tidlig ute og forberede både leverandører og kunder på hva som må til for å løse situasjonen best mulig.

Øystein Karlsen skryter av hvordan SkanTrans løste utfordringene deres som følge av Brexit.

Får skryt for Brexit-løsninger

High-visibility clothing, Sky, Glasses, Water, Smile, Tire, Travel, Asphalt, Workwear

PRODUSERT AV NATIVE MEDIA

ANNONSE FOR SKANTRANS